زمانی که حادثه ای رخ می‌دهد و ادعای خسارتی مطرح می‌شود، شرکت بیمه وظیفه خود را برای پرداخت خسارت بررسی می‌کند. در بیشتر موارد، این اقدام به سهولت انجام می‌پذیرد و اغلب، خطری که سبب بروز خسارت شده است شناسایی و تحت پوشش بودن علت حادثه تایید می‌شود. با وجود این، در برخی موارد وقوع خسارت به دلیل بروز فقط یک واقعه نیست، بلکه زنجیره‌ای از علت‌ها در این زمینه دخالت دارند. در چنین مواردی، شرکت بیمه شناسایی می‌کند که در این زنجیره کدام یک علت بلافصل حادثه بوده است.

تعریف آکادمیک علت نزدیک (بلافصل) به شرح زیر است:
علت فعال و موثری که بدون دخالت هیچ نیروی وارد شدهء فعال دیگری از یک منبع جدید و مستقل، آغازگر زنجیره‌ای از وقایع است و موجب پیامد هایی می‌شود.
روشن است که علت نزدیک (بلافصل)، علت غالب بروز خسارت است و باید ارتباطی مستقیم میان آن عامل و خسارت وجود داشته باشد. اگر عاملی مستقل یا نیرویی دیگر در ماجرا دخیل باشد، علت اصلی، علت بلافصل نخواهد بود.

برای مثال، ردیفی از قطعات دومینو را در نظر بگیرید. با افتادن اولین قطعه، قطعه دوم نیز خواهد افتاد و این روند تا افتادن آخرین قطعه ادامه خواهد یافت. اگر افتادن آخرین قطعه را وقوع خسارت فرض کنیم، افتادن اولین قطعه علت نهایی (بلافصل) بروز خسارت است. حال تصور کنید که فقط چند قطعه اولیه بیفتند و بقیه قطعات همچنان پابرجا باقی بمانند. در این صورت، اگر کسی اولین قطعه ایستاده را بیندازد و به‌موجب آن بقیه قطعات نیز بیفتند، نتیجهء نهایی در هر دو حالت یکسان خواهد بود: بروز خسارت؛ اما در حالت دوم، دو زنجیره مجزا از وقایع را شاهد بوده‌ایم و بروز خسارت (افتادن آخرین قطعه) به دلیل وجود نیرویی دیگر (ضربهء دوم) بوده است که علت بلافصل نام دارد.

#رشت#نمایندگی بیمه#فروش بیمه#بیمه#موسسه بیمه#ناب حساب برترگیلان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *