تشریح خطرات اصلی و تبعی بیمه بدنه خودرو

الف) خسارت کلی

در صورتی که اتومبیل مورد بیمه به کلی از بین برود، مبلغ مذکور در بیمه نامه یا قیمت اتومبیل مشابه آن در زمان وقوع حادثه (هر کدام کمتر باشد) اساس و مأخذ محاسبه و تصفیه خسارت قرار خواهد گرفت و فرانشیز، طبق تعرفه از مبلغی که اساس و مأخذ تصفیه خسارت قرار میگیرد، کسر خواهد شد. اتومبیل خسارت دیده موقعی به کلی از بین رفته تلقی خواهد شد که مخارج تعمیر و تعویض قسمت های از بین رفته آن بلافاصله پس از حادثه ۷۵ % قیمت اتومبیل در روز حادثه یا مبلغ بیمه شده (هر کدام کمتر باشد) تجاوز کند (ماده ۱۹ شرایط عمومی). در صورتی که کارشناس، کلی بودن خسارت را تأیید نماید، ارزش بازیافتی لاشه توسط کارشناس تعیین می گردد. در صورتی که بیمه گذار، خود لاشه اتومبیل را بردارد، پس از محاسبه و تصفیه خسارت، شرکت بیمه موظف است نسبت به اعلام اتمام بیمه نامه از تاریخ حادثه طی الحاقیه اصل بیمه نامه اقدام نماید. در صورتی که لاشه اتومبیل توسط شرکت بیمه دریافت شود، اساس قیمت گذاری، مراحل قانونی جهت انتقال مالکیت خودرو انجام شده و بعد از انتقال سند، تصفیه خسارت، انجام و بیمه نامه پایان یافته تلقی می گردد .

نکته: در خسارت کلی باید قبل از تسویه خسارت، از وصول اقساط حق بیمه به طور کامل اطمینان حاصل نمود؛ چنانچه اقساط فوق به صورت چک یا اسناد دریافتنی موعد نرسیده باشد، می بایست آن را به روز، تبدیل و قبل از پرداخت خسارت، رسیدگی و اقدام گردد.

 

ب) آتشسوزی

بیمه گر متعهد است خسارت های وارده به وسیله نقلیه (و یا لوازم یدکی اصلی آن مادامی که همراه اتومبیل باشد) که در اثر آتشسوزی – صاعقه و انفجار (به استثنای گریپاژ) حاصل شده باشد جبران کند، ولی خسارت های وارده به وسایل و دستگا ه های الکتریکی اتومبیل در صورتی که ناشی از کار آنها باشد، مشمول تأمین نمی گردد.

نکته: مراحل رسیدگی و خسارت آتشسوزی همانند خسارات جزئی دیگر می باشد، ولی به جز مدارک و گزارشات مقامات انتظامی، گزارش کارشناس آتش نشانی که علت وقوع حادثه در آن درج شده، مورد لزوم می باشد. فرانشیز حادثه آتشسوزی ۱۰ %، مبلغ خسارت حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ ریال می باشد.

نکته: خسارت آتشسوزی در صورتی که حادثه عمدی نباشد قابل رسیدگی می باشد (مثلاً عمد بیمه گذار یا جنگ، تهاجم و شورش).

در صورت وقوع آتشسوزی گزارش آتش نشانی و یا گزارش مقامات مسئول با ذکر علت آتشسوزی باید ارائه گردد. لازم به ذکر است هرگونه آسیب وارده به لاستیک ها در آتشسوزی تا ۵۰ % قیمت لاستیک نو در تعهد شرکت می باشد.

در صورتی که مورد بیمه در اثر آتشسوزی به کلی از بین رفته باشد، پس از طی مراحل قانونی و انتقال سند به نام شرکت بیمه، خسارت پرداخت می شود. پس ا ز پرداخت خسارت کلی، نسبت به اعلام پایان بیمه نامه از تاریخ حادثه طی الحاقیه اقدام نماید.

نکته مهم: در صورتی که بیمه گذار نظر کارشنا س رسمی دادگستری (تأمین دلیل) را تهیه کرده باشد ، حداکثر خسارت پرداختی به میزان تأمین دلیل خواهد بود؛ هرچند خسارت برآورد شده توسط کارشناس ارزیاب شرکت بیشتر باشد.

 

ج) سرقت کلی

از مصادیق خسارت کلی، سرقت کلی مورد بیمه بوده و چنانچه مورد بیمه به سرقت برود، پس از اعلام خسارت از جانب بیمه گذار، با تکمیل فرم اعلام خسارت و دریافت مدارک مربوطه، من جمله گزارشات مقامات انتظامی و اصل بیمه نامه ثالث و بدنه، جهت تشکیل پرونده اقدام نموده و با پیوست برگ کارشناسی، پرونده جهت تعیین ارزش روز مورد بیمه در زمان سرقت به واحد کارشناسی، ارجاع و پس از تأیید ارزش روز، پرنده در واحد خسارت مورد رسیدگی قرار می گیرد. بعد از انقضای مدت انتظار (۶۰ روز)، نسبت به استعلام کشف اتومبیل از طریق اداره آگاهی اقدام نموده و پس از اخذ نتیجه و در صورت عدم کشف، خسارت با فرانشیز ۲۰ % محاسبه و پس از تأیید و پرونده توسط مدیریت بیمه های اتومبیل، جهت اقدامات واگذاری و نقل و انتقال سند و پرداخت خسارت، تحویل اداره حقوقی و بازیافت می گردد .

نکته: تسویه خسارت سرقت کلی موکول به پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و انتقال اسناد مالکیت وسیله نقلیه به بیمه گر خواهد بود.

نکته: در دو حالت خسارت های قبلی مورد بیمه در طول اعتبار بیمه نامه از مبلغ برآورد شده در سرقت یا خسارت های کلی کسر خواهد شد:

الف) مورد بیمه قبلاً دارای پرونده ای در خصوص سرقت لوازم بوده که پس از دریافت خسارت نسبت به اخذ پوشش بیمه جهت لوازم مسروقه اقدامی ننموده باشد.
ب) مورد بیمه قبلاً دارای پرونده خسارت در خصوص خسارت جزئی بوده؛ لکن انجام تعمیرات و رویت سلامت آن صورت نگرفته باشد.

تذکر: در پرونده های خسارت کلی و یا سرقت کلی، پس از صدور چک خسارت، مشخصات مورد بیمه در لیست سیاه اعلام و ثبت می گردد.

در صورتی که اتومبیل بیمه شده و لوازم یدکی اصلی آن دزدیده شود یا در اثر عمل دزدی یا شروع به دزدی آسیب ببیند، بیمه گر خسار ت های وارد شده را طبق شرایط بیمه نامه جبران می کند. لوازم یدکی اصلی و وسایل اضافی از قبیل رادیو، باربند و غیره (در صورتی که وسایل اضافی در شرایط خصوصی قید شده باشد) هنگامی جبران می شود که همراه اتومبیل دزدیده شده باشد.

در صورتی که اتومبیل مورد بیمه سرقت شود ، بیمه گذار موظف است جهت تشکیل پرونده، گزارشات اولیه از قبیل گزارش پلیس ۱۱۰ ، گزارش بازجویی از راننده یا مالک، گزارش تأییدیه سرقت توسط بازپرس یا دادگاه صالحه و کلیه مدار ک قانونی را ارائه نماید و پس از تکمیل فر م اعلام خسارت ، نسبت به تشکیل پرونده اقدام نماید. تاریخ سرقت خودرو و تاریخ اعلام سرقت به شرکت بیمه حایز اهمیت است. لازم به ذکر است پس از گذشت ۶۰ روز از تاریخ اعلام سرقت به شرکت بیمه، بیمه گذار نامه کشف یا عدم کشف را از شرکت بیمه به اداره آگاهی برده و جواب آن را به شرکت بیمه اعلام می نماید. در صورت کشف وسیله نقلیه، بیمه گذار موظف است صورت وضعیت کشف و نظریه کارشناس رسمی دادگستری را جهت جبران خسارت به شرکت بیمه ارائه نماید. در صورتی که مورد بیمه در اثر عمل دزدی یا شروع به دزدی آسیب ببیند، خسارت طبق شرایط بیمه نامه قابل جبران خواهد بود.

در صورت عدم کشف، بیمه گذار موظف است برگه عدم خلاف و عوارض مالیات خودرو را گرفته و پس از هماهنگی با شرکت بیمه، بیمه گذار یا نماینده قانونی آن به همراه نماینده قانونی شرکت بیمه جهت تغییر پلاک خودرو و ثبت آن به نام شرکت بیمه به اداره راهنمایی و رانندگی مراجعه نمایند پس از سیر مراحل ذکر شده جهت ثبت و انتقال مالکیت خودر و به دفاتر ثبت مراجعه کرده و پس از انتقال کامل مالکیت خود را به شرکت بیمه ، قیمت روز اتومبیل را استعلام نموده و پس از کسر فرانشیز ( ۲۰% ) و سایر کسورات در صورت وجود، حواله خسارت، صادر و پرداخت خسارت بلامانع می باشد. لازم به ذکر است پس از تسویه خسارت، شرکت بیمه مراتب مالکیت جدید را به اداره آگاهی مربوطه اعلام نمایند تا در صورت کشف خودرو، نسبت به دریافت وسیله نقلیه، اقدامات قانونی صورت گیرد. بعد از پرداخت خسارت نسبت به اعلام اتمام بیمه نامه اقدام می نماییم.

نکته: چنانچه بدون انجام سرقت کلی و یا تغییر محل توقف اتومبیل مورد بیمه (به استناد گزارش مقامات انتظامی) قطعاتی از اتومبیل سرقت شود، از مصادیق بارز سرقت درجای بوده و خسارت قابل جبران نخواهد بود، ولی اگر پوشش سرقت درجای آن قطعات خریداری شده باشد، پرداخت خسار ت بلامانع می باشد (سرقت د رجای در پوشش های تکمیلی توضیح داده خواهد شد).

خسارت ناشی از پوشش تکمیلی

الف) شکست شیشه: در صورت شکست شیشه وسیله نقلیه به تنهایی و به علل غیر از علل اصلی مورد تعهد بیمه نامه بدنه اتومبیل، خسارت قابل پرداخت، ارزش روز شیشه و هزینه نصب آن می باشد. خسارت برای هر شیشه فقط یک بار در مدت بیمه نامه پرداخت می شود، مگر این که با موافقت بیمه گر و ضمن رعایت جوانب امر با دریافت حق بیمه مجدد، پوشش بیمه ای مجدداً برقرار شود.
به علت تعدد مارک و شرکت های تولیدکننده شیشه اعم از داخلی و خارجی، هنگام پرداخت خسارت باید نسبت به نوع و مارک شیش های که دچار حادثه شده، دقت شود.

نکته: در صورتی که شکست شیشه بر اثر خطرات اصلی بیمه نامه باشد، شرایط بیمه نامه بدنه در پرداخت خسارت، حاکم می شود.

ب) سرقت درجای قطعات و لوازم اتومبیل
شامل قطعات، قطعات فابریک و غیر فابریکی می باشد که بر روی اتومبیل نصب شده است. این قطعات، شامل رادیو پخش، باند، آیینه بغل، رینگ و لاستیک و … می باشد. لازم به ذکر است این قطعات با توجه به قیمت و مشخصات وسایل اضافی و با نظر و تصمیم بیمه گر، تحت پوشش قرار می گیرند. خسارت ناشی از دزدی قطعات و لوازم در بیمه نامه برای هر یک از قطعات و لوازم، فقط یک بار قابل پرداخت می باشد، مگر اینکه با موافقت بیمه گر و ضمن رعایت جوانب امور با دریافت حق بیمه مجدد، پوشش بیمه ای پذیرفته شود و حداکثر تعهد شرکت، در خصوص پرداخت خسارت، ارزش قید شده لوازم تحت پوشش در بیمه نامه می باشد.

نکته: در صورتی که رادیو پخش پانلدار باشد، در صورت سرقت موتور یا باکس، پرداخت خسارت منوط به ارائه پانل می باشد.
نکته: در مورد لاستیک چرخ، حداکثر خسارت قابل پرداخت ۵۰ % ارزش نو آنها در زمان وقوع  سرقت و تا سقف مبلغ قطعات و لوازم بیمه شده می باشد.
نکته: در صورت سرقت قطعات و لوازم، بیمه گذار موظف است مدارک مثبته از جمله گزارش مقامات انتظامی دال بر سرقت را تهیه و به بیمه گذار ارائه نماید.

 

ج) بلایای طبیعی شامل: سیل، زلزله و آتشفشان
در صورتی که بیمه گذار پوشش بلایای طبیعی را خریداری نماید، خسارت وارده به اتومبیل قابل پرداخت بوده. لازم به ذکر است جهت تشکیل پرونده خسارت، ارائه گزارش مقامات انتظامی و در صورت لزوم، گزارش مقامات ذیصلاح از قبیل هواشناسی (سیل) – مؤسسه ژئوفیزیک (زلزله و آتشفشان) و یا آتشنشانی الزامی می باشد.

 

#بیمه #بیمه_بدنه #ناب_حساب #آموزشی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *