بیمه عیوب اساسی و پنهان ساختمان (تضمین کیفیت ساختمان)

 

بیمه عیوب اساسی و پنهان ساختمان

این بیمه نامه هر گونه خسارت وارد به سازه های اصلی و جانبی ساخمان ناشی از طراحی غلط (خلاف استاندارد ها، قوانین و مقررات، انجام محاسبا نادرست و …)، مواد یا مصالح معیوب و اجرای نادرست کار (اجرای ضعیف یا نادرست توسط پیمانکار یا مجری در بخش های استراکچرال ، مکانیکال یا الکتریکال) که در طی اعتبار بیمه نامه به بیمه گر اعلام می شود و در زمان اتمام عملیات ساختمانی و ابلاغ گزارش تایید بازرس فنی بیمه گر، آشکار نشده باشد در بر می گیرد.

موضوع مورد بیمه 

ساختمان های مسکونی، مسکونی اداری و مسکونی تجاری به گونه ای که برای هر سازه مثلا یک برج یک بیمه نامه واحد صادر می شود.

 بیمه گذار 

سازندگان  مالکین اولیه ساختمان. 

ذی نفعان 

مالکین ساختمان در زمان بهره برداری و پوشش بیمه نامه

سازه های اصلی ساختمان (معمولا ۳۵% مبلغ برآورد انجام کار): کلیه سازه های باربر اصلی برای پایداری یا استحکام ساختمان شامل پی ها، ستون ها، کف ها، تیر ها، بادبند ها، تمام دیوار ها و سقف ها.

سازه های جانبی ساختمان (معمولا ۶۵% مبلغ برآورد انجام کار): کلیه اجزای غیر باربر ساختمان مانند در و پنجره ها، گچ کاری ها، کاشی کاری ها، کف پوش ها، نازک کاری ها، فاضلاب های داخلی، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی ثابت به استثنای مواردی که تحت عنوان سازه های اصلی ساختمان تعریف شده اند.

سرمایه مورد بیمه

۱) ارزش کار های سازه 

مبلغ کل برآورد انجام کار برای احداث سازه های اصلی و جانبی 

۲) ارزش سایر کار های ساختمانی

ارزش سایر کار های انجام شده مانند محوطه سازی، احداث جاده های مورد نیاز، استخر، برج آب، پل وسیله نقلیه و …

۳) هزینه جلوگیری از تخریب یا توسعه خسارت 

در صورت درخواست بیمه گذار به میزان حداکثر ۲۰% مجموع مقادیر ۱ و ۲ خواهدبود.

۴) هزینه پاکسازی و برداشت ضایعات

در صورت درخواست بیمه گذار به میزان حداکثر ۱۰% مجموع مقادیر ۱ و ۲ خواهد بود.

۵) هزینه های حرفه ای

کلیه هزینه ها از تهیه نقشه تا گرفتن جواز یا مقاوم سازی که در صورت درخواست بیمه گذار به میزان حداکثر ۲۰% مجموع مقادیر ۱ و ۲ خواهد بود. 

تذکر: بیمه گذار در صورت تمایل می تواند در زمان صدور بیمه نامه به صورت سالانه و یا با درخواست صدور الحاقی افزایش سرمایه در یکی از سنوات مدت اعتبار بیمه نامه، سرمایه مورد بیمه را مطابق تورم افزایش دهد تا در صورت وجود تورم در سال بروز حادثه، خسارت پرداختی مشمول ماده ده قانون بیمه نگردد.

ضریب افزایش سرمایه (مجموع موارد ۱ و ۲) با احتساب تورم سالانه برای ده سال پوشش بیمه ای با تورم سالی ۵% ضریب ۱/۵۵ با تورم سالی ۱۰% ضریب ۲/۳۶ با تورم سالی ۱۲/۵% ضریب ۲/۸۹ با تورم سالی ۱۵% ضریب ۳/۵۲ 

خطرات تحت پوشش 

هر گونه نقض در سرممایه مورد بیمه ناشی از طراحی غلط (خلاف استاندارد ها، قوانین و مقررات، انجام محاسبات نادرست و …)، مواد یا مصالح معیوب و اجرای نادرست کار (اجرای ضعیف یا نادرست توسط پیمانکار یا مجری در بخش های استراکچرال، مکانیکال یا الکتریکال) که در طی اعتبار بیمه نامه به بیمه گر اعلام می شود و در زمان صدور گواهی پایان کار و گواهی تایید بازرس فنی بیمه گر ، آشکار نشده باشد به شرح زیر:

– دو سال اول= جبران هر نوع خسارت فیزیکی وارد به سازه های اصلی و جانبی ساختمان به علت عدم رعایت استاندارد ها؛

– سال سوم  تا دهم= جبران هر نوع خسارت فیزیکی وارد ب سازه های اصلی و جانبی ساختمان ناشی از نقض در سازه های اصلی ساختمان به علت یکی از موارد فوق الذکر (بند ۱۳ از ماده ۲ شرایط عمومی بیمه نامه).

مدت بیمه نامه

ده سال از تاریخ تکمیل کار یا صدور گواهی پایان کار کلی ساختمان توسط شهرداری با تایید بازرس فنی بیمه گر.

تذکر: صدور بیمه نامه هم زمان با شروع فعالیت ساخت و ساز می باشد ولی تاریخ شروع پوشش بیمه ای، سرمایه قطعی بیمه نامه و حق بیمه قطعی براساس گزارش یازرس فنی بیمه گر طی الحاقی به بیمه گذار ابلاغ خواهد شد.

نرخ حق بیمه 

یک و نیم درصد مبلغ مورد بیمه می باشد. لازم به ذکر است که ۷۰% از حق بیمه مذکور از بیمه گذاران دریافت گردیده و ۳۰% باقی مانده از سوی سازمان مسکن و شهرسازی پرداخت خواهد شد.

فرانشیز بیمه نامه 

۱۰ % هر خسارت حداقل ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال در هر حادثه می باشد.

نحوه پرداخت حق بیمه

۲۵ % نقد به عنوان سپرده اولیه در ابتدای شروع کار مابقی در صورت درخواست بیمه گذار به صورت اقساط حداکثر دو ساله، به گونه ای که قبل از دریافت گواهی پایان کار کلی یا شروع بهره برداری (قبل از شروع پوشش بیمه ای)، باید کل حق بیمه دریافت گردد. 

مهلت اعلام خسارت

۵ روز از تاریخ اطلاع بیمه گذار از وقوع حادثه یا خسارت.

بازرس فنی بیمه گر 

شخصی حقیقی یا حقوقی است که از طرف بیمه گر وظیفه کنترل، بررسی و صدور گواهی تایید آزمایشات، نقشه ها، مقادیر کار و اسناد مشابه مربوط به ساختمان و یا هر موضوع مورد نیاز بیمه گر و دیگر مدارک مربوط به ساختمان به منظور ارزیابی و تعیین میزان ریسک تحت پوشش این بیمه نامه را به عهده دارد.

نظارت بازرس  فنی از ابتدای گرفتن جواز کار و شروع عملیات ساختمانی شروع گردیده و تا اتمام کار و دریافت گواهی پایان کار کلی از شهرداری ادامه می یابد و باید در هر مورد کلیه مدارک به بازرس بیمه گر ارائه شود.

لازم بهذکر است که بارس فنی نمی تواند هیچ گونه نظر انتقادی یا پیشنهادی بر روی طراحی یا روش کار به بیمه گذار داشته باشد و صرفا باید عدم رعایت استاندارد ها را کنترل نماید؛ همچنین بازرس فنی نمی تواند مستقیما به بیمه گذار از لحاظ عدم رعایت استاندارد ها یا اصلاح کار و یا احیانا توقف کار اعمال نظر نماید و بایستی نظرات و مطالب خود را در قالب گزارش تهیه شده در اختیار بیمه گر قرار دهد تا بیمه گر طی یک نامه رسمی به بیمه گذار اعلام نماید.

در صورت مشاهده هر نوع عیب یا نقض، بازرس بیمه گر مراتب را از طریق بیمه گر به بیمه گذار اعلام می نماید و پس از رفع موارد مشاهده شده باید تاییدیه بازرس بیمه گر اعلام گردد در غیر این صورت موارد معیوب از شمول پوشش بیمه ای مستثنی شده یا نرخ حق بیمه بالاتر رفته و یا اساسا از پذیرش ریسک خودداری می گردد. همچنین مراتب از طریق بیمه گر به مراجع صدور پایان کار شهرداری ها جهت اقدامات مقتضی اعلام می گردد.

تذکر: اگر به دلایلی صدور پایان کار از طرف شهرداری ها به تاخیر افتد ولی تاییدیه بازرس فنی بیمه گر مبنی بر تکمیل کار با کیفیت مناسب اعلام شده باشد، با موافقت بیمه گر شروع پوشش بیمه ای می تواند بدون دریافت پایان کار آغاز گردد.

 

#ناب_حساب

#بیمه

#آموزشی

#آموزش_بیمه

#بیمه_مهندسی

#بیمه_نامه_عیوب_اساسی_و_پنهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *