انواع قراردادهای بیمه آتشسوزی

۱- بیمه‌نامه آتش‌سوزی با خطر های بیمه‌شدهء معین:
در قرارداد بیمه خطر های بیمه‌شده ذکر می‌شود و در صورت بروز اختلاف بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار، این بیمه‌گذار است که باید ثابت کند خسارت به‌وجود آمده، ناشی از خطر های بیمه‌شده است.

۲- بیمه‌نامه تمام خطر:
در بیمه‌نامه تمام خطر، اصل بر جبران خسارت وارده است و در صورت بروز اختلاف، بیمه‌گر باید ثابت کند خسارت ناشی از استثنائات بیمه‌نامه است و جزو تعهد او نیست.

۳- بیمه‌نامه انبار ها:
برای موجودی انبار ها، اعم از انبار های عمومی، انبار گمرکات و انبار کالا های ساخته شده، مواد اولیه، انبار موجودی تولید‌کننده و هر نوع انباری که موجودی‌شان به‌طور مرتب در نوسان است و روزانه کالا یا مواد اولیه وارد و خارج می‌شود، بیمه‌گران بیمه‌نامه‌ای را صادر می‌کنند که به آن بیمه‌نامهء اظهارنامه‌ای گفته می‌شود. ساختار این بیمه‌نامه به این صورت است که بیمه‌گذار براساس تجربیات خود ارزش سقفی را که معمولاً به‌طور متعارف و در زمان های مختلف، کالا در انبار نگهداری می‌کند، به‌عنوان مبلغ بیمه‌شده تعیین می‌کند. این مبلغ که براساس متوسط موجودی سنوات گذشته تعیین می‌شود و معمولاً ۷۰ یا ۸۰ درصد است، به عنوان سپرده حق‌بیمه تلقی می‌شود و ۵۰ درصد حق‌بیمه براساس مبلغ سقف حداقل حق‌بیمه است. بیمه‌گذار باید تا پانزدهم یا تا آخر ماه بعد طی اظهار‌نامه‌ای، موجودی آن ماه را اعلام کند. یک ماه بعد از پایان مدت قرارداد، ۱۲ اظهارنامه جمع و معدل موجودی تعیین و حق‌بیمه قطعی براساس متوسط موجودی تعیین و دریافت می‌شود. بیمه‌گر حداکثر مابه‌التفاوت سپرده حق‌بیمه با حداقل حق‌بیمه را به بیمه‌گذار باز می‌گرداند و در صورتی که حق‌بیمه قطعی بیش از سپرده باشد، بیمه‌گذار باید بقیهء آن را پرداخت کند. شرکت های بیمه شرایط بیمه‌نامه اظهارنامه‌ای مخصوص به خود را دارند.

۴- بیمه با شرایط جایگزینی:
در شرط جایگزینی اموال باید به صورت وضعیت قبل از وقوع آتش‌سوزی درآید.
-خسارت کلی ساختمان و ماشین‌آلات تعمیر، تعویض، بازسازی یا تجدید و تعویض شود تا به شکل همان نوع یا مشابه با همان ظرفیت تولید و کارآیی جایگزین شود.
-هزینهء استهلاک کسر می‌شود.
-تعهد بیمه‌گر تا سقف مبلغ بیمه‌شده است.
-در جایگزینی نو به جای کهنه بیمه‌گر بابت استهلاک چیزی کسر نمی‌کند.
-جایگزینی، مختص ساختمان و ماشین‌آلات است و برای موجودی انبارها اعمال نمی‌شود.
-در جایگزینی به موجب قانون، بیمه‌گر برای رعایت حقوق اشخاص ثالث بر جایگزینی نظارت می‌کند مشروط بر اینکه حقوق اشخاص ثالث در قرارداد بیمه درج شده باشد.

#رشت#نمایندگی بیمه#آموزش بیمه#بیمه#پژ<هشکده بیمه#ناب حساب برتر گیلان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *