تعریف بیمه بازرگانی و انواع آن

بیمه بازرگانی در حالت کلی به سه گروه تقسیم‌بندی می‌شود که بیمه اموال، بیمه مسئولیت و بیمه اشخاص نام دارند.

  1. بیمه اموال :

بیمه بازرگانی از نظر بیمه اموال، بیمه‌های خودرو، آتش‌سوزی و مهندسی را شامل می‌شود؛ مهم‌ترین ویژگی بیمه اموال، خسارتی بودن آن است؛ این عبارت بدین معناست که بیمه‌گر متعهد است در مقابل اشیای زیان‌دیده شده بیمه‌گذار، خسارت دهد اما بیمه‌گذار حق ندارد این خسارت را بیشتر از مرز واقعیش دریافت کند.

بیمه بازرگانی از بعد مسئولیت، مشمول صنف مشاغل مختلف، کارفرما در مقابل کارگران و مؤسسه حمل و نقل است؛ این بیمه در حالت کلی غرامت ناشی از حوادث پیش‌بینی نشده‌ای مانند آتش‌سوزی، انفجار، صاعقه، بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و طوفان و ضایعات ناشی از برف و باران و دزدی و اتفاقاتی که ممکن است برای اتومبیل و یا محصولات کشاورزی رخ دهد و… را دربرمی‌گیرد.

  1. بیمه مسئولیت :

بیمه مسئولیت همانگونه که از نامش پیداست، مسئولیت بیمه گذار را در قبال اشخاص ثالث را بیمه می‌کند زیرا بنا به قانون کشوری هر شخصی در قبال خسارتی که به جان و مال اشخاص دیگری وارد می‌کند، مسئول است.

  1. بیمه اشخاص :

بیمه بازرگانی از لحاظ بیمه اشخاص، بیمه‌های حوادث، درمان و عمر را دربرمی‌گیرد؛ این بیمه حوادثی را بیمه می‌کند که براساس نتیجه رخداد یک اتفاق، منجر به فوت و یا نقص عضو فرد متقاضی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *